Talousarviokokouksen puhe 11.11.2024

Tiistai 19.11.2024 - Katja Luojus

Arvoisa valtuustonpuheheenjohtaja, hyvät luottamushenkilöt ja virkamiehet

 

Talousarvion valmisteluprosessi on pitkä ja vaiheikas, tasapainoa etsivää arvopuntarointia lähes puolen vuoden ajan jokaisen valtuutetun mielessä ja erilaisissa käsittelykokoonpanoissa. Valmisteluprosessin aikana saadaan viranhaltijoiden valmistelemaa tietoa useampaan kertaan ja keskusteluissa sparraillaan tahtotilaa yhteiseksi. Ensi vuoden talousarviossa on nyt päästy siihen, että tilikauden tulos on 5,8 m€ alijäämäinen. Ryhmämme toivoi vähäisempää alijäämää ja jopa nollatulosta, mutta keskustelujen kuluessa on tullut selväksi, että säästöjen löytyminen tuntuu yhä vaikeammalta. Useassa Pirkanmaan kunnassa on päädytty radikaaleihin ratkaisuihin, kuten koko henkilöstön yt-menettelyihin, joiden toteuttamiseen ei nähty kuitenkaan valmiutta Ylöjärvellä. 

 Tekee kipeää hyväksyä lähtökohdaksi näin valtava alijäämä, jossa myös asukaskohtainen velka tulee nousemaan jo yli 4200€ / per asukas. Varsinkin, kun tilinpäätösennuste kuluvalta vuodelta ennakoi yli seitsemän miljoonan alijäämää. Viime vuonna teimme verojen korottamiseen liittyvän päätöksen ja tuolloin sovimme, että se jää tämän valtuustokauden osalta kertaluonteiseksi. Tulevaisuudessakin korotustarpeita tulee arvioida kriittisesti.

 

Näiden varjoisten talouslukujen johdosta, kysyinkin ryhmäpuheenjohtajien kokouksissa, että ei kai kukaan ole tuomassa lisäysesityksiä talousarvioon? Ja ei kai mikään talousviisas valtuustoryhmä ole tuomassa esimerkiksi palveluverkkoon liittyviä esityksiä, joiden arvioidut säästöt kumoutuisivat talousarvioesityksistä? Kuluva päivä tai ilta näyttänee, miten tulemme tässä yhdessä onnistumaan. Kokoomuksen valtuustoryhmä pitäytyy tässä alkuperäisessä suunnitelmassa eikä tule tekemään vastuullisen talouden näkökulmasta ainuttakaan lisäysesitystä näin merkittävään alijäämätilanteeseen. Aluksi lähtökohtamme oli, ettemme myöskään kannata yhtäkään lisämäärärahaesitystä. 

Kokoomuksen valtuustoryhmä on kuitenkin ajatteva ja arvioiva yhteisö, joka pystyy muuttamaan perusteltujen ja ennakoivan tiedon valossa mielipidettään. Tulemme kannattamaan illan aikana esitettävää varhaiskasvatuksen henkilöstön vaaterahan palauttamista vuodelle 2025, sillä henkilöstöedustajien kanssa on tehty kokeiluluonteisesta vaaterahasta määräaikainen kirjallinen sopimus. Sopimuksessa on mainittu määräaikaisuus vuoden 2025 loppuun asti ja vaaterahan käyttöä arvioidaan sekä sen yhteyttä henkilöstön veto- ja pitovoimatekijöihin tullaan selvittämään. Olemme siis edelleen sitoutuneita edellä mainittuun määräaikaiseen suunnitelmaan ja sopimukseen.

 

Hyvät valtuutetut,

Muut ennakolta tiedossa olevat valtuustoryhmien muutosesitykset ovat laadultaan sellaisia, joilla ei ole merkittävää merkitystä palvelutasoomme ja niiden toteuttaminen tässä taloudellisessa tilanteessa ei suinkaan ole välttämätöntä. Asioiden lykkäämistä on syytä pohtia silloin, kun taloudessa ei ole riittävää kantokykyä. Ylöjärvellä ei ole syytä antaa viestiä, että kyllä meillä rahaa on, kun sitä ei ole. Mutta ei myöskään olla epätoivoinen, sillä meillä on palveluiden osalta verrattain hyvä tilanne. Asukasluvun nousua kasvuohjelman mukaisesti odotellaan ja sen eteen toimitaan, vaikka useille odottavalle aika on pitkä. Yleisen suhdannetilanteen muutokset olkoon myötämieliä meille, jotta pääsemme lähelle tavoitteitamme. 

Lopuksi totean, että en aio viedä puhettani kohti ratikkakeskustelua, joka takaa meille samanlaisen hypetyksen kuin Pirkkalassa syntyi ratikkapäätöksen jälkeen. Sen keskustelun aika on myöhemmin, ilmeisesti vasta seuraavalla valtuustokaudella.

 

Kiitos keskustelevasta yhteistyöstä ja valmisteluprosessista kaikille osallistuneille tahoille.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: talous, talousarvio25, alijäämä, vaaterahakokeilu

Talousarviopuheenvuoro valtuustossa 9.11.2015

Torstai 12.11.2015 - Katja Luojus

Arvoisa valtuustonpuheenjohtaja,

 

Hyvät valtuutetut, viranhaltijat ja hyvät läsnäolijat

Me kaikki olemme tietoisia Ylöjärven kaupungin edelleen haastavasta taloustilanteesta. Kaupunginhallitus on antanut talousarvioesityksen, jonka tarkastelu tapahtuu tänään ja päätökset syntyvät tässä kokouksessa. Vaikka erilaisia käsityksiä aikataulusta kaupungilla on liikkunut, teemalla ”Se on jo päätetty”. Kaupunginhallitus on tehnyt kaupunkistrategian mukaista työtä pitkäjänteisellä talouden seurannalla ja systemaattisella valmistelutyöllä yhdessä virkamiesten ja hallintokuntien kanssa. Tänä vuonna hallituksen talousarvion valmistelutyöhön osallistettiin myös valtuustoryhmien puheenjohtajat. Perustelin tätä valintaa sillä, että valmistelutyöhön saatiin mukaan laajat poliittiset hartiat ja puheenjohtajistolla oli mahdollisuus vaikuttaa valmisteluprosessiin jo sen käynnistymisvaiheessa. Käytetystä työmuodosta saadun palautteen perusteella vastaavaa toimintatapaa tullaan jatkamaan tämän valtuustokautemme aikana.

Hallituksen tekemä talousarvioesitys sisältää rakenteellisia muutoksia kaupunkimme palveluverkkoon. Olen tässä salissa, tällä valtuustokaudella, jopa tänäänkin, kuullut useita puheenvuoroja ja jopa vaatimuksia toiminnan tehostamisesta, palveluiden kehittämisestä ja palvelurakenteen hiomisesta kustannusten karsimiseksi. Valtuutetut tästä joukosta ovat esittäneet hyvin ponnekkaita, tämän suuntaisia puheenvuoroja ja päätösesityksiä. Nyt näitä esityksiä on tuotettu virkamiesvalmistelun kautta päätettäväksemme eli olemme saaneet sitä mitä olemme tilanneet.

Tämä talousarvioesitys sisältää ainakin kaksi palvelurakenteeseen ja toiminnan hiomiseen liittyvää päätösesitystä, jotka ovat herättäneet paljon keskustelua sekä meidän päättäjien että kaupunkilaisten joukoissa. Poikeluksen päiväkodin lakkauttamista ja Zopperon nuorisotilan sulkemista koskevat päätökset ovat vaikeita ja herättävät monenlaisten kysymysten lisäksi tunteita. Päiväkodin käyttäjät ja alueen asukkaat ovat ottaneet yhteyttä eri tavoin ja pyrkineet vaikuttamaan päätösten syntymiseen, mikä on erittäin hienoa aktiivisuutta ja mallikasta toimintaa kaupunkilaisiltamme. Ymmärrettävää on, että tutuista ja turvallisista rakenteista, kuten päivähoitopaikasta tai nuorisotilasta luopuminen ovat vaikeita ja haasteellisia päätöksiä. Hallituksessa näistä päätöksistä äänestettiin ja näin varmasti toimimme tänäänkin. Tästä huolimatta puolustan hallitukseni tekemää esitystä, sillä näillä päätöksillä toimintaa voidaan uudelleen suunnata ja henkilöstön osaaminen saadaan suunnattua suuremmalle asiakaskunnalle. Pienien yksiköiden ylläpitäminen on toiminnallisesti erittäin haavoittuvaa, epäkäytännöllistä ja koko kaupungin palvelutoimintaa ajatellen epäoikeudenmukaista. Jätän tässä kohtaa perusteluni näin vähäiselle, jotta vielä illan aikana saamme värikkään ajatustemme vaihtoon kiitävän poliittisen keskustelun aikaiseksi. Tämähän on vasta alkuveryttelyä!

Arvoisa valtuustonpuheenjohtaja, lähes kaikkien valtuustoryhmien puheenjohtajat allekirjoittivat tänään valtuuston toimintaohjeen, jossa on ilmaistu tahto kaupunkistrategian mukaiseen toimintaan. Tärkein tehtävämme on tasapainoinen talous ja kaupungin velkaantumisen pysäyttäminen. Lipsumiset talousarvioesityksestämme vaikeuttaa vuodelle 2017 asetettua tavoitetta velkamäärän kasvun pysäyttämisestä. Viime vuosien talousarviokäsittelyissä on nähty sitä, että viime metreillä on tehty tuloslisäysten osalta täysin katteettomia esityksiä. Näistä tulee ottaa opiksi ja unohtaa turha haihattelu tontinmyyntien räjähdysmäisestä kasvusta tai verotulojen lisääntymisestä ämpärikaupalla. Me valtuutetut olemme etuoikeutetussa asemassa tekemässä päätöksiä ja jalkauttamassa Ylöjärven strategisian mukaisia linjauksia. Idealisti saa olla, mutta realismista ei politiikassakaan ole haittaa.      

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Talousarvio, talouden tasapainottaminen, valtuusto